Multilingválna výchova detí je viac než len výučba jazykov

Multilingválna výchova detí otvára dvere do sveta rôznych kultúr, tradícií a spôsobov myslenia. Deti, ktoré sa od útleho veku učia viac ako len svoj materský jazyk, získavajú nielen komunikačné schopnosti, ale aj hlbšie porozumenie kultúr a ľudí okolo seba. Tento proces prináša nielen jazykové výhody, ale aj významné neurovýhody, ktoré môžu pozitívne ovplyvniť celý život dieťaťa. Pozrime sa preto na výhody multilingválnej výchovy a kľúčové aspekty procesu učenia sa jazykov.

Neuroplasticita a rané učenie jazykov

Deti do 6 rokov sú vo výnimočnom a neopakovateľnom období vývoja, kedy majú obrovskú schopnosť absorbovať nové informácie. Neuroplasticita, teda schopnosť mozgu prispôsobovať sa a meniť sa, je v tomto veku oveľa vyššia ako u dospelých. Práve učenie sa druhého jazyka v tomto období pomáha rozvíjať flexibilitu myslenia a zlepšuje schopnosť dieťaťa rýchlejšie pochopiť rôzne jazykové nuansy.

V tomto období deti prirodzene absorbujú nielen slová, ale aj tóny, rytmus a neverbálne aspekty komunikácie. Navyše si rozvíjajú schopnosť vytvárať rôzne štruktúry myslenia, čo im umožňuje lepšie porozumieť okolitému svetu a zlepšovať sociálne zručnosti.

Multilingválna výchova detí - malé dievča pozorne sleduje, ako pani učiteľka číta knihu, pri sedení v škôlke.

Zdroj ilustračného obrázku : Freepik

Multilingválna výchova detí a jej výhody

Učenie sa druhého jazyka v ranom veku má výrazný pozitívny vplyv na štruktúru mozgu. Zatiaľ čo u dospelých sa rečové centrá zvyčajne nachádzajú v jednej hemisfére mozgu (často v ľavej), deti aktivujú pri učení druhého jazyka obe hemisféry. To vedie k tvorbe hustejšej šedej hmoty v mozgu, čo zlepšuje spracovanie informácií a flexibilitu myslenia.

Navyše, podľa štúdií má táto hustejšia šedá hmota priamy vplyv na prevenciu neurodegeneratívnych ochorení, ako je Alzheimerova choroba. Jedinci, ktorí sú bilingválni alebo multilingválni, majú nižšie riziko vzniku týchto ochorení, a to až s oneskorením nástupu o niekoľko rokov. Učenie sa jazykov teda robí mozog komplexnejším a zdravším.

Význam počúvania pri učení sa jazykov

Počúvanie hrá zásadnú úlohu v procese učenia sa cudzieho jazyka. Deti prirodzene vstrebávajú jazyk, keď ho okolo seba počúvajú. Najefektívnejšie je, ak sa s nimi komunikuje v rôznych jazykoch v prirodzenom prostredí. V našej škôlke majú deti zo začiatku pasívne počúvajú jazyk a postupne sa učia reagovať a komunikovať v cudzom jazyku.

Tento proces formuje pevné základy jazykových zručností. Najlepšie výsledky dosahujú deti, ktoré sú obklopené native speakrami – ľuďmi, pre ktorých je cudzí jazyk ich materinským jazykom. Deti sa tak učia nielen správnu gramatiku a výslovnosť, ale získavajú aj autentický zážitok z používania jazyka. Takéto učenie je prirodzené, nenútené a stáva sa súčasťou ich každodenného života.

Dve deti ležia na pohovke a spolu sa učia jazyky. Prezerajú si knihu, pričom jedno dieťa ukazuje na stránku v knihe.

Zdroj ilustračného obrázku : Freepik

Každodenná komunikácia v cudzích jazykoch

Ak sú deti obklopené native speakrami, ktorí používajú jazyk autentickým spôsobom, získavajú cenné jazykové zručnosti. V našej škôlke využívame interaktívne aktivity, hry a piesne, aby učenie bolo zábavné a prirodzené.

Komunikácia v cudzom jazyku začína počúvaním a pasívnym prijímaním informácií. Postupne sa deti začnú aktívne zapájať do konverzácie, najprv krátkymi vetami a neskôr dlhšími. Tento proces podporuje rozvoj ich schopnosti rozumieť aj jemným nuansám jazyka. Deti, ktoré sú každý deň vystavené cudzím jazykom, sa učia efektívnejšie a rýchlajšie.

Multilingválna výchova detí v littleBIG

Často sa stetávam s dotazom rodičov na cudzie jazyky a predstavu, že dieťa vo veku 3 rokov bude hneď plynulo rozprávať napríklad po anglicky. Pritom to dieťa pri nástupe do škôlky nevie povedať súvislú vetu po slovensky. Rada by som vám vysvetlila ako sa k jazykom staviame my v škôlke:

Deti vo veku 2-6 rokov majú mimoriadne prispôsobivý mozog, ktorý im umožňuje rýchlo prijímať cudzie jazyky. V tomto období vieme vytvoriť silný základ pre budúce učenie sa akýchkoľvek jazykov, vrátane španielčiny a angličtiny, ktoré ponúkame. Naša škôlka pripravuje deti na multikultúrny svet, kde je dôležité byť otvorený a flexibilný pri učení sa rôznych jazykov. Podporujeme u detí nielen jazykovú zručnosť, ale aj schopnosť porozumieť iným kultúram. Deti, ktoré sa učia jeden cudzí jazyk v ranom veku, zvyčajne zvládnu ďalšie jazyky jednoduchšie, pretože si vytvoria silné základy jazykovej gramotnosti.

Každá trieda má svojho lektora, takže jazyky sa u nás učia v rôznom pomere na formálnej i neformálnej úrovni. Niektorá trieda má napríklad viac španielčiny a predškoláci ju majú tento školský v rovnakom pomere s angličtinou. Primárne nám ide o rozvoj mozgu detí a o položenie kvalitných základov na učenie sa cudzích jazykov v budúcnosti.

Naši lektori cudzích jazykov v littleBIG pochádzajú z rôznych kútov sveta a sú neoddeliteľnou súčasťou nášho tímu. Každý z nich so sebou prináša našim detičkám nielen každodennú výučbu cudzích jazykov, ale aj náhľad do iných kultúr a zvykov. Pani učiteľky komunikujú počas bežných aktivít s deťmi v rodnom slovenskom jazyku.

Každé dieťa má vlastné tempo učenia sa, ale deti sa postupne stanú viacjazyčnými a budú schopné efektívne komunikovať vo viacerých cudzích jazykoch.

Dôverujte procesu …

Dievča a chlapec sa hrajú pri stole s hračkami a ceruzkami, s úsmevom na tvári a učia sa jazyky.

Zdroj ilustračného obrázku : Freepik

Kultúrna rozmanitosť prostredníctvom učenia jazykov

Multilingválna výchova nespočíva iba v ovládaní viacerých jazykov. Učenie sa cudzieho jazyka vedie aj k poznávaniu kultúr, tradícií a zvykov iných národov. Deti tak získavajú širšie kultúrne povedomie a lepšie porozumenie rôznorodosti sveta.

Znalosť viacerých jazykov otvára deťom dvere k bohatstvu kultúr prostredníctvom kníh, piesní a príbehov v cudzích jazykoch. Aj keď je dieťa schopné pochopiť len základy jazyka, získa tým prístup k aspoň časti obsahu, ktorý by mu inak zostal neprístupný. Tento kultúrny zážitok nielen rozširuje ich obzory, ale tiež prispieva k ich kognitívnemu a emocionálnemu rozvoju.

Základy pre budúce jazykové vzdelávanie

Jednou z najväčších výhod raného učenia sa jazykov je vytvorenie pevných základov pre budúce jazykové vzdelávanie. Deti, ktoré sa už v rannom veku stretávajú s cudzími jazykmi, majú lepšiu schopnosť učiť sa ďalšie jazyky. Taktiež nadobúdajú väčšiu sebadôveru pri komunikácii v rôznych jazykoch.

Okrem toho im skorý kontakt s jazykmi umožňuje ľahšie sa adaptovať na nové prostredia a zvládať nové výzvy. Tieto zručnosti sú neoceniteľné v dnešnej globálnej spoločnosti, kde viacjazyčnosť prináša výhody pri hľadaní zamestnania a v medzinárodných spoluprácach.

Dve deti sa hrajú hru s tlieskaním rúk na podlahe, obklopené farebnými magnetickými hračkami.

Zdroj ilustračného obrázku : Freepik

Sumár: Multilingválna výchova detí

Multilingválna výchova detí prináša mnoho výhod, od kognitívnych a neurobiologických až po sociálne a kultúrne. Učenie sa jazykov od útleho veku pomáha deťom rozvíjať myslenie, zlepšovať sociálne zručnosti a rozširovať ich obzory. Bez ohľadu na to, či sa deti učia angličtinu, španielčinu alebo iný jazyk, každé jazykové vzdelávanie ich posúva vpred a pripravuje na úspešný život v globálnom svete.

Neuroplasticita mozgu: Mozog detí vo veku 2-6 rokov je mimoriadne plastický, čo znamená, že sa rýchlo prispôsobuje novým podnetom, vrátane učenia sa jazykov. Táto flexibilita umožňuje deťom ľahko prijímať a spracovávať viacero jazykov súčasne. 

Rozvoj dvoch hemisfér: Učenie sa viacerých jazykov aktivuje a podporuje komunikáciu medzi ľavou a pravou hemisférou mozgu. Ľavá hemisféra je zodpovedná za gramatiku a syntax, zatiaľ čo pravá sa zaoberá intonáciou a emocionálnymi aspektmi jazyka. Učenie sa cudzieho jazyka v ranom veku tak podporuje harmonický rozvoj oboch hemisfér.

Rozšírenie šedej hmoty mozgu: Štúdie ukazujú, že viacjazyčné deti majú v porovnaní s jedno-jazyčnými vrstevníkmi väčší objem šedej hmoty v mozgu, ktorá sa podieľa na spracovaní jazykových informácií, pamäti, a riešení problémov. Tento rast šedej hmoty môže viesť k lepším kognitívnym schopnostiam.

Posilnenie exekutívnych funkcií: Exekutívne funkcie zahŕňajú schopnosti ako plánovanie, pozornosť a seba-regulácia. Deti, ktoré sa učia viacero jazykov, musia neustále prepínať medzi jazykmi, čo posilňuje ich exekutívne funkcie. Toto zlepšenie vedie k lepším zručnostiam v oblastiach ako riešenie problémov a kreativita.

Hypokampus a pamäť: Učenie sa jazykov podporuje aktivitu v hypokampe, ktorý je zodpovedný za vytváranie dlhodobých spomienok. Tým, že si deti pamätajú rôzne slovíčka, gramatické štruktúry a jazykové pravidlá, zlepšujú aj svoju celkovú pamäťovú kapacitu.

Kognitívna flexibilita: Deti, ktoré sa učia viacero jazykov, rozvíjajú vyššiu úroveň kognitívnej flexibility, čo znamená, že dokážu lepšie prispôsobiť svoje myslenie a správanie novým situáciám. Dokážu riešiť problémy kreatívnym spôsobom.