Pozitívna psychológia v našej škôlke

V našej materskej škole majú deti príležitosť objavovať a vyvíjať svoj potenciál prostredníctvom pozitívnej psychológie na každodennej báze. 

Čo je vlastne pozitívna psychológia?

Je to oblasť, ktorá sa zameriava na identifikáciu a posilnenie pozitívnych aspektov ľudského života. Pre deti v materskej škole to znamená, že môžu rozvíjať svoje schopnosti, pozitívne vzťahy a sebavedomie už od samého začiatku.

Jednou z najväčších výhod pozitívnej psychológie je podpora celkového duševného zdravia detí. Deti sa učia, ako sa efektívne vyrovnávať so stresom a negatívnymi situáciami. Pomocou rôznych techník, ako je napríklad hlboké dýchanie alebo relaxácia, sa deti učia rozoznávať (a následne regulovať) svoje emócie a hľadať riešenia.

Ako implementujeme pozitívnu psychológiu u nás v škôlke?

  • Aktivity zamerané na vďačnosť: Pravidelné aktivity, kde sa deti učia vyjadrovať vďačnosť, napríklad prostredníctvom kruhov vďačnosti, kde sa rozprávujú s pani učiteľkou o tom, za čo sú vďačné.
  • Posilňovanie sebavedomia a sebarealizácie: Pomocou pozitívnej psychológie sa deti učia oceniť samých seba, objavovať svoje schopnosti a rozvíjať svoj potenciál. Toto posilňovanie sebavedomia vytvára pevný základ pre budúci emocionálny a duševný rast detí.
  • Rozvíjanie vzťahov a sociálnych zručností: Pozitívna psychológia podporuje spoluprácu, empatiu a riešenie konfliktov detí. Deti sa učia komunikovať, vyjadrovať svoje potreby a pracovať spoločne s ostatnými. Tieto zručnosti sú kľúčové pre vytváranie zdravých a pozitívnych vzťahov s vrstovníkmi.
  • Učenie sa pozitívnej emocionálnej regulácie: Jedným z hlavných cieľov pozitívnej psychológie je naučiť deti, ako regulovať svoje emócie a vyrovnávať sa so stresom a negatívnymi situáciami. Deti sa učia rôzne techniky relaxácie, dýchania. Rozprávame sa s nimi o pocitoch, učia sa ich pomenovať a následne zvládať.
  • Pozitívne vzory: Učitelia v materskej škole, ktorí praktizujú pozitívnu psychológiu, sú významnými modelmi pre deti, čo vytvára zdravé základy pre ich budúce správanie a postoje.
  • Osobný prístup: Ide o individualizovaný prístup k potrebám a emóciám každého dieťaťa.

Mohlo by vás zaujímať

Ráno, keď dieťa nechce ísť do škôlky – o pravde, ktorú si nechceme pripustiť

Ráno, keď dieťa nechce ísť do škôlky –…

Plač, odmietanie, hnev, vzdor… Niektoré rána keď dieťa nechce ísť do škôlky sú jednoducho ťažké. Rodičia niekedy odchádzajú zo škôlky s ťažkým srdcom, keď za sebou počujú krik svojho dieťaťa. Niekedy sa v nás ozve pochybnosť – robím dobre? Je…

Rešpekt a hranice pri výchove – prečo deti potrebujú oboje ?

Rešpekt a hranice pri výchove – prečo deti…

V posledných rokoch sa medzi rodičmi čoraz častejšie hovorí o rešpektujúcom prístupe k deťom. Je to dobrá správa – deti si skutočne zaslúžia byť vnímané ako plnohodnotné osoby, ktorých potreby a emócie sú dôležité. Ide o aktuálnu tému aj u…

Prečo sú hranice pri výchove dôležité?

Prečo sú hranice pri výchove dôležité?

V predškolskom veku sú deti v období intenzívneho učenia sa o sebe, svojich schopnostiach a o svete okolo nich. V tomto procese zohrávajú hranice pri výchove veľmi dôležitú rolu. Otázkou zostáva, aké hranice sú tie správne, ako ich nastaviť a…