21st century

kindergarten

Koncept rozvoja

Our kindergarten’s concept is founded on principles of integral pedagogy, which is based on several proven and functional methodologies and educational programmes, namely:

Respectful

approach

Snoezelen

Positive

psychology

Dieťa v útlom veku si dokáže osvojiť akýkoľvek cudzí jazyk, učí sa ho s ľahkosťou svojho materinského. Z tohto dôvodu ponúkame program každodennej komunikácie v cudzích jazykoch.

Cieľom pobytu v prírode je predovšetkým formovanie detskej osobnosti cez budovanie vzťahu k prírode a prehlbovanie kontaktu s prírodou, pretože pobyt v lese prebúdza zmysly, zvyšuje imunitu, ukľudňuje, rozvíja fantáziu, empatiu a pokoru. Príroda a prostredie lesa sú významnou a neoddeliteľnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu a preto chceme zabezpečiť, aby deti v exteriéri trávili významnú zložku času stráveného v škôlke.

Respectful

approach

A respectful approach involves communication based on trust, equality, respect, and dignity. It supports mutual respect between the parents (adults) and the child, and applies information, feedback, the possibility of choice, acceptance of the child's emotions, and participation in solving problems. Recognition and appreciation aim to create internal motivation.

Preschool years are critical for the development of social and emotional skills. In our kindergarten, we emphasize that children build a healthy social and emotional foundation that will enable them to form positive and enriching relationships and be emotionally balanced, enabling them to learn and reach their full potential. Therefore, we guide children in a playful way to learn to recognize and control their emotions, pro-social behaviour, patience, and healthy self-esteem.

Snoezelen

Our kindergarten’s therapeutic room helps to comprehensively develop the child's personality through the senses. Sensory experiences stimulate the primary senses without the need for additional intellectual activity. Such stimuli and experiences create a space for relaxation, induce a sense of well-being, and activate, awaken interest, relieve fear, and strengthen children's confidence and trust.

We use art therapy approaches when working with children. Specific knowledge from art therapy, drama therapy, and music therapy that support the development of creativity, self-knowledge, self-expression, and the visual and verbal arrangement of experiences. Art therapy works through creative means, music therapy through sounds, tones and music, and drama therapy through dramatic art.

V rámci aplikácie princípov pozitívnej psychológie sa zameriavame na rozvoj konceptu „šťastné dieťa“, v rámci ktorého sa deti učia rozvíjať silné stránky svojej osobnosti, psychickú odolnosť, vďačnosť, pozitívne emócie a vytváranie pozitívnych sociálnych vzťahov či žitie vo „flow“. Koncept šťastné dieťa sa najefektívnejšie dosiahne so „šťastným učiteľom“. Našich pedagógov preto vedieme k tomu, aby pracovali podľa princípov pozitívnej psychológie, čo znamená že je pre nás prvoradé, aby sa deti cítili v škôlke šťastne, bezpečne a pokojne. Keď šťastný učiteľ vytvorí pozitívne prostredie u detí, deti sa vedia efektívne učiť a napredovať.

Mindfulness is the fixing of attention on the present moment. It is a conscious perception of our thoughts, emotions, bodily sensations, and the world around us. In today's fast-paced world, it is very difficult to stop and fully appreciate the present moment, which is why we would like to teach children in our kindergarten how to do this. In our Snoezelen sensory room as well as in the classroom, we practice activities with the children to bring them into the present, so that they learn to be more aware of their bodies, emotions, and thoughts. Practicing mindfulness at an early age gives children a beautiful foundation in life through which they can learn self-control, understanding, and fulfilment. In this way, we enable children to live a more satisfied and balanced life.

6DA95ECD-834B-4D90-9D79-E33FA811E289

Social

and emotional
development

EA6951B5-9BC1-48E2-B25A-E1DAEB86A08C

Art therapy,
Drama therapy,
Music therapy

F9F3DC1E-6408-4765-8D8A-E6398C8E56F8

Mindfulness

Stay in nature

Cieľom pobytu v prírode je predovšetkým formovanie detskej osobnosti, prehlbovanie kontaktu s prírodou, pretože pobyt v lese prebúdza zmysly, zvyšuje imunitu, ukľudňuje, rozvíja fantáziu, empatiu a pokoru. 

 

Cez zažívanie zmien terénu /rovina, kopec, prameň vody, lúka, les, kry, mladé stromy, starý hustý les/, cez tréning hrubej motoriky /schopnosti kráčať, skočiť, balansovať, preliezť, vyšplhať sa, podliezť,…./ deti trojdimenzionálne uchopujú samé seba a budujú svoju obratnosť. 

 

Prostredníctvom hrových aktivít sa deti zoznamujú a učia, čo je súčasťou prírodného prostredia /zmeny ovzdušia, svetlo, prúdenie vzduchu, zrážky, rôzne rastliny, zvieratá, nerasty,…/ a vo výsledku sa cítia v prírode bezpečne, rozumejú jej, chápu jej dôležitosť a vedia ju tým pádom chrániť.


Príroda a prostredie lesa sú významnou a neoddeliteľnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu a preto chceme zabezpečiť, aby deti v exteriéri trávili významnú zložku času stráveného v škôlke.

Experience the atmosphere of littleBig in person

Contact

littlebig.sk

Where to find us

Contact us