Dnešná spoločnosť čelí stále rýchlejším zmenám a neistotám, ktoré priamo ovplyvňujú naše deti. Rodičia sa čoraz viac zamýšľajú nad tým, aká budúcnosť ich deti čaká a čo im môže zabezpečiť šťastný a úspešný život. Odpoveď sa často skrýva v niečom tak základnom, a predsa tak zásadnom – sú to sociálne a emocionálne zručnosti. Tieto schopnosti sú stavebným kameňom pre to, aby si deti dokázali vybudovať kvalitné vzťahy, cítili sa emocionálne pohodlne a pripravili sa na výzvy, ktoré im život prinesie.
Asi každý rodič sa zamýšľa nad tým, ako bude vyzerať budúcnosť jeho dieťaťa, či bude šťastné, úspešné,… Priznám sa, že téma šťastného života ma prenasleduje už niekoľko rokov. Pátrala som, čo všetko sa za konceptom šťastia skrýva. Píšem konceptom, pretože šťastný život rozhodne nie je otázkou náhody.
Je to práve rozvoj sociálnych a emocionálnych zručností, čo tvorí základ pre deti, aby sa mohli úspešne začleniť do spoločnosti, zvládali svoje emócie a komunikovali so svojím okolím. Ďalšie články ktoré nadväzujú na túto tému a mohli by Vás zaujímať : Vďačnosť \ Agresia u detí \ Zrkadlenie emócií
Zdroj ilustračného obrázku : Freepik
Čo robí náš život naozaj hodnotným a plným?
Každý z nás túži po šťastí a úspechu pre svoje deti, no ako to dosiahnuť? Podľa rozsiahlej štúdie Harvard University, ktorá prebiehala viac ako 75 rokov, je odpoveďou silné a zdravé vzťahy. Práve kvalitné vzťahy sú najväčším prediktorom dlhodobého šťastia a emocionálnej pohody. A kde sa tieto vzťahy začínajú budovať? V ranom detstve, keď deti prvýkrát nadväzujú kontakty so svojimi rovesníkmi a učia sa základným sociálnym a emocionálnym zručnostiam. Tohto faktu sme si u nás v škôlke vedomí, preto hravou formou budujeme silný základ sociálnych a emocionálnych zručností.
Sociálne a emocionálne zručnosti: Prečo je také dôležité na nich pracovať?
- Základ pre budúce vzťahy: Deti, ktoré sa naučia základné sociálne a emocionálne zručnosti, ako je zdieľanie, počúvanie a vyjadrovanie emócií, si tieto zručnosti nesú so sebou do školského veku a ďalšieho života.
- Prevencia konfliktov: včasná intervencia môže pomôcť predchádzať alebo minimalizovať sociálne a emocionálne problémy, ktoré môžu viesť ku konfliktom a izolácii.
- Podpora akademického úspechu: deti, ktoré sa cítia sociálne a emocionálne pohodlne, majú tendenciu byť viac zapojené do učenia a dosahujú v budúcnosti lepšie akademické výsledky.
Ako rozvíjame sociálne a emocionálne zručnosti u nás v škôlke ?
Rozvoj týchto zručností nemusí byť komplikovaný proces, no vyžaduje si pravidelnú a systematickú prácu. V prostredí škôlky alebo doma môžeme vytvárať podmienky, ktoré deťom pomôžu rozvíjať tieto kľúčové schopnosti. Tu je niekoľko praktických krokov, ktoré môžete začleniť do denného režimu.
Pozorovanie a paralelná hra
Sociálna interakcia začína pozorovaním a paralelnou hrou. Je to veľmi dôležité štádium sociálneho vývinu, lebo deti sa učia tým, že pozorujú a napodobňujú iných. Paralelná hra, je situácia, keď sa deti hrajú vedľa seba, ale ešte priamo neinteragujú. Je to veľmi dôležitým štádiom ich sociálneho vývinu. Prostredníctvom tejto fázy sa učia základným princípom interakcie s inými deťmi.
Zdroj ilustračného obrázku : Freepik
Rozpoznávanie a pochopenie vlastných emócii a emócii iných
V predškolskom veku deti začínajú chápať aj perspektívu iných detí a my ich pri tomto procese podporujeme. V škôlke cielene budujeme emocionálnu inteligenciu, ktorá je tak dôležitá v sociálnych interakciách. Pomáhajú nám aj pravidelné mindfulness aktivity. Pomáhame deťom identifikovať svoje pocity a učíme ich, ako ich adekvátne vyjadriť. Taktiež podporujeme deti, aby vedeli počúvať ostatných spolužiakov a rešpektovali ich potreby a pocity.
Mindfulness aktivity
Jednou z ciest, ako pomôcť deťom rozvíjať emocionálnu inteligenciu, sú pravidelné mindfulness aktivity. Tieto aktivity učia deti, ako sa sústrediť na prítomný okamih a lepšie pochopiť svoje vnútorné stavy. Výsledkom je lepšia regulácia emócií a zvýšená schopnosť riešiť stresové situácie. Super pomocník je Feeling Jar, kliknutím na tento odkaz sa o tejto technike dočítate viac.
Skupinové aktivity a budovanie priateľstiev
Organizovanie aktivít, ktoré podporujú tímovú spoluprácu a vzájomné interakcie medzi deťmi, je ďalším dôležitým nástrojom na rozvoj ich sociálnych zručností. Deti sa učia zdieľať, spolupracovať a komunikovať s ostatnými, čo priamo posilňuje ich schopnosť nadviazať a udržať priateľstvá.
Riešenie konfliktov:
Konflikty sú neoddeliteľnou súčasťou života a učenie detí, ako ich riešiť, je kľúčové. Učíme ich pokojne a konštruktívne riešiť problémy, čo im pomáha zvládať konflikty v neskoršom veku. Ukazujeme deťom, že riešenie konfliktov nemusí znamenať výhru alebo prehru, ale vzájomné porozumenie a spoluprácu.
Povzbudzovanie k pozitívnej interakcii:
Priateľstvá pomáhajú deťom vybudovať si zdravé sebavedomie. Môžeme ho podporiť pozitívnym feedbackom na ich pro-sociálne správanie. Podľa výskumov, priateľstvá v predškolskom veku vedia predpovedať celkové well-being, zdravie a šťastie u teenagerov a dospelých. Deti, ktoré majú lepšie sociálne a emocionálne zručnosti majú tendenciu mať silnejšie puto s kamarátmi a preto vyrastú v lepšie sociálne a emocionálne vybavených dospelých.